Tämän viikon Akuutissa puhuttiin tunteiden kontrolloimisen tärkeydestä. En ihan kokonaan kyseistä juttua kuullut, joten kävin netissä lukemassa lyhennelmän. Ohjelman jälkeen jäin siihen luuloon, että mitä paremmin tunteitaan hillitsee, sitä paremmin elämässä pärjää ja sehän kuulosti minusta varsin oudolta. Eikös niitä tunteitaan pitänyt vapaasti esittää, eikä tukahduttaa piiloon?

No eihän ohjelmassa tietenkään sitä tarkoitettukaan, vaan sitä, että omat tunteet pitäisi tunnistaa ja niitä pitäisi osata hallita. Elämänhallintaa. Joo, kuulostaa jo ihan järkevältä.

Ja helpotuksen huokaus, kun jutun lopussa lukee näin:
"- Ehkä tämän päivän vanhempien ongelma tai taakka tai ristiriita liittyy juuri siihen, ettei uskalla olla vain oma itsensä ja luottaa siihen, että vanhempana minulla on aina kaikkein tärkein rooli lapseni elämässä, eikä se tarkoita, että osaisin viimeisimmät tietopuoliset opetusmenetelmät tai kasvatusajatukset, vaan että minä olen minä ja minä olen tämän lapsen vanhempi ja suostun olemaan lähellä lastani."